Az emberiségért

By | 2019-11-15

Egyik kedvenc témám az alternatív történelem. Így az ilyen témájú filmeket meg szoktam nézni.

Mostanában vetítik a For All Mankind című ilyen jellegű sorozatot. A téma: a szovjetek nem csak az első ember űrbe felküldésében előzték meg az amerikaiakat, hanem a későbbi eseményekben is.

Az ötlet érdekes.

A megvalósítás vicces politikialag. Látszik mi a kötelező elem, amit ma a hatalom megkövetel Amerikában egy filmtől.

Szóval van benne irtózatosan nőietlen kinézetű női űrhajós. Direkt megnéztem, a színésznő egyébként normális kinézetű, csak a filmben lett férfiasnak maszkírozva. Ezzel a feminista kvóta teljesítve.

Aztán van benne homokos. Annyi realitásérzék azért volt a rendezőben, producerben, hogy ne legyen a 70-es években magát nyíltan vállaló homokos, így üldözött, rejtőzködő leszbikus van benne. Homokkvóta kipipálva.

Aztán van benne menekült. Mexikói család, mely illegálisan kúszott át a határon, s a kislány nagyon okos, gondolom űrhajós lesz belőle (ez még nem tudható, csak 4 rész ment le a sorozatból). Menekültek kipipálva.

Aztán van még okos néger, persze nő, informatikus, akik sikeresen elvégzi az űrhajós kiképzést. Még ez a legkevésbé erőltetett szereplő, bár itt is van egy kis csorgó nyál.

Aztán megjelenik az elnyomó szexista férfihatalom, Nixon elnök személyében, aki először mosolygós, fehér, szőke nőt akar űrhajósnak, majd másnap megváltozik a véleménye, s le is akaja fújni a női űrhajós programot.

A régi hollywoodi szabályok persze mennek még. Szóval van gonosz náci is, viszont – ez az új idők jele – nincs zsidó áldozat! A gonosz nácinak csak áldozatai vannak, de nem derül ki nemzetiségük. Manapság Izraelt kritizálni kell a hollywoodi nagykönyv szerint, szóval nem szabad zsidókat áldozatként szerepeltetni.

Nagyon röhögtünk annak idején a szovjet filmek propagandaelemein, de ennyira szájbarágós propaganda még akkor se volt. Ott megvolt 4-5 sztendert figura, de rajtuk kívül azért mehetett a film:

  • a tisztaszívű kommunista: háború alatt az életét adja, miközben fél kézzel legyőz egy egész állig felfegyverkezett német századot, de aztán hazafelé aknára lép, békeidőben pedig ő az, aki leleplezi a basáskodó, a kommunista névre méltatlanná vált pénzéhes, helyi vezetőt, amiért meghurcolják, de ő így se adja fel, (a szovjet filmek se szakítottak a hagyományos orosz tragikus hős figurájával, szóval a rendes szovjet filmekben se győznek soha a hősök, semmi halivúdi hepiend),
  • a jóságos idegen: harmadikvilágbeli fiatal, aki még az őserdőben nőtt fel, de rádöbbent a marxizmus-leninizmus igazságára, felvételizett, szovjet ösztöndíjat kapott, s most okosabb mindenkinél, viszont rendkívül szerény ember maradt, emlékeztetve a szovjet embereket, hogy az amit ők természetesnek tartanak, az a világ népei számára maga a vágyott jövő,
  • a hazaáruló gazember: háborúban azon mesterkedik, hogyan álljon át az ellenséghez, de legalábbis gyáván elbújik, amikor pedig támadnia kellene, békeidőben meg lop a gyárból és a feketepiacon árul,
  • a megtévedt káder: egykor tisztaszívű kommunista volt, kiemelte a Párt, lediplomázott, majd vezető lett, de fejébe szállt a hatalom, így manapság kaviárt és aranyat halmoz a spejzban, de szerencsére szembesítik tetteivel, felébred lelkiismerete, s önként vállalja a büntetést,
  • az erkölcsileg züllött komszomolista lány: elhagyja szerelmét, a tisztaszívű kommunistát, mert az szegény, helyette nyugati turisták közt lebzsel, ékszerekben forgolódik a tükör előtt, s hisztérikusan nevetgél testhezálló csillogó ruhában külföldi férfiak és szovjet bűnözők közt szórakozóhelyeken, a végén viszont ráébred, hogy mindez teljesen értelmetlen, így zsákruhába átöltözve visszatér a tisztaszívű kommunista vőlegényhez, aki azonnal meg is bocsát neki, (egyetlen dolog, amiben sosincs kompromisszum: magassarkú cipő és smink, ez a rendes nőknél is kötelező, a szovjet filmekben még a katonanők is, még a lövészárokban is ki vannak sminkelve),
  • a léha, de rendes átlagsrác: ez az, ami a legközelebb állt a szovjet valóságboz, átlag fiatal, aki rendszeresen seggrészegre issza magát, apró csínytevéseket követ el (pl. nyugati zenét vesz a feketepiacon), de amikor a helyzet élesedik, azonnal megkomolyodik, s helyesen viselkedik.

Többet nem is tudnék leírni, a nyugati filmproducióknál viszont ennél sokszorosan hosszabb listát írni.