Egy fura cikk

By | 2018-06-08

Először azt hittem, ez a cikk egy paródia. De aztán alaposabban megnéztem. Nem az.

Íme rövid válaszaim:

“A liberalizmus fölényét minden más ideológiával szemben az adja, hogy szinte szimbiotikus kapcsolatban áll a kavargó világgal, mintegy ő fejezi ki a világ ösztönös sokféleségét és változóképességét.”

A liberalizmus a valóság egyik értelmezése, semmiben nem áll erősebb kapcsolatban vele, mint más értelmezések.

“Szinte mindenkit be akarsz fogadni, aki országodba érkezik? Liberális vagy.”

Ezek szerint a nemzetállamban gondolkodó klasszikus angol liberálisok nem voltak liberálisok.

“Világtársadalomban gondolkodsz, holmi nemzetállami múltba nézés helyett? Liberális vagy.”

Ezek szerint a premodern szemlélet liberális volt, míg a francia forradalom meg antiliberális.

“Szabadságod fontosabb mindenféle kötöttségnél? Liberális vagy.”

A liberalizmus szabadsága egy bizonyos fajta szabadságkoncepció, nem jelent abszolút szabadságot.

“Egyik nap Dél-Dakotában, másnap Monte Carlóban ébrednél? Liberális vagy.”

Az utazás kedvelése liberalizmus?

“Egyénnek érzed magad, akit nem foghat vissza közösségi kötelék? Liberális vagy.”

Na, ez az első IGAZ állítás.

“Nemileg ezerféle alakban tudod elképzelni az életet? Liberális vagy.”

A nem liberálisok egyalakú életben hisznek?

“Kedveled a piacot és utálod az állami gyámkodást? Liberális vagy.”

Igen, ez is igaz.

“A könyveket és a kamarazenét kedveled? Liberális vagy. Szereted az első divatot, sőt a divaton túli nonkonformizmust? Liberális vagy. És folytathatnánk a végtelenségig…”

Ökörség,

“A liberális ember a valósággal él együtt és mindig a valóság élén masíroz.”

A nem liberális kívül van a valóságon?

“Ő az első pillanatban tudja, mi a haladás, mi a jó, mi a komilfó. A valóság ösztönöse ő, miközben persze a szellem emberének hirdeti magát.”

Ez mit jelent?

“Hozzá képest minden egyéb ideológia emberei hátrányban vannak. Miért? Mert, amit gondolnak a világról, az korántsem annyira magától értetődő, mint amit a liberálisok gondolnak. Hanem magyarázatra szorul.”

Liberális tévhit. A liberális világmagyarázat semmivel se magától értetődöbb más világmagyarázatoknál.

“Miért is kellene túllépni az egyénen és közösségekbe szerveződni?”

Íme egy önellentmondás: az előbb arról volt szó, hogy nem foghatja vissza az egyént a közösségi kötelék.

“Máris itt egy rendkívül fogós kérdés, amely a valóság ösztönössége helyébe a valóság „tudatosságát” állítja. Azért kellenek közösségek – mondja a konzervatív vagy a szocialista -, mert a világot nem csak egyénekként éljük meg. S amint ezt kimondja, máris vereséget szenvedett, mert valami „nem természeteset”, nem nyilvánvalót, nem könnyedén felismerhetőt mond.”

Miért ne lenne nem természetes a közösség?

“Vagy amikor azt mondja: a házasság egy férfi és egy nő között köttetik. Mondja ezt, amikor a valóságban legalábbis közeledünk a felé, hogy a melegség/leszbikusság lassacskán épp oly napi szintű tapasztalat, mint a nemi hagyomány.”

S miért lenne jó a bevált társadalmi intézményeket szétzúzni?

“Minden olyasmi, ami a legnyilvánvalóbbhoz képest nehezebben levezethető igazsághoz köti magát, „másodlagos” ideológiának, ez által „természetes vesztesnek” tekinthető. Bonyolult és mesterkélt alkotás a világ ösztönös emészthetőségéhez képest.”

A liberalizmus pont ugyanolyan mesterkélt alkotás, mint minden más eszme.