Azt mondják, nem lehet az álmot és a valóságot megkülönböztetni. Ez régi filozófiai kérdés. Talán legkorábban a kínaiak vetették.
S alapvetően igaz is, de van egy specifikus terület, melyben a különbség tapintható.
Az ébrenlet egyik sajátossága, hogy fizikai képtelenségek nem hajthatók végre, pl. nem tudunk lebegni, miközben álmában szinte minden embernek van olyan esete, hogy könnyedén képes pl. lebegni. Fordítva pedig az álmok egyik sajátossága, hogy könnyű feladatok sokszor abszurd módon megnehezednek, pl. a sarkon befordulva, majd visszamenve a sarkon már nem találjuk azt a boltot, mely elvileg 20 méterre volt mögöttünk. A valóság álmodás alatt úgy képes változni, ahogy sose ébrenlét alatt. Ha ébrenlét alatt a sarkon befordulva, majd visszamenve a sarkon megint körülnézünk, a változások mértéke kicsi lesz, s minden változás logikus lesz, nem fogunk cseppet se meglepődni. Ezzel szemben álomban ugyanez lehet teljesen drasztikus változás is.
Az olvasó is megpróbálhatja ezt. De sokat kell hozzá gyakorolni. Egyfajta részleges tudatosságot kell kialakítani az álmainkban. Ez fordítva megvan: hiszen ébren mindannyiunk képesek vagyunk visszaemlékezni álmainkra, legalábbis a nagy többség képes erre, legalább az ébredés utáni percekben. Na most, ez el kell érni fordítva is: azaz álmunkban emlékezzünk vissza az ébrenlétünkre. Tudattalanul erre is képes mindenki, hiszen az álomban jellemzően olyasmik vannak, amik kapcsolatban állnak az ébrenlét alatt tapasztaltakkal. De ha ezt tudatosítjuk, elérjük, hogy álom alatt ugyanúgy emlékezzünk az ébrenlétre, ahogy ez fordítva megvan. Persze ezt elérve, nem fogjuk tudni, most éppen ébren emlékszünk az álomra, vagy álmodva az ébrenlétre, de ez nem is baj.
Sajnos ez azonban nem mindig hasznos: az álmok legnagyobb részében nincs ilyen szituáció. Továbbá, ha pedig van is ilyen szituáció, továbbra se fogjuk tudni, mi az álom és mi az ébrenlét, melyik az „igazi” – szerintem ez utóbbi kérdés eleve értelmetlen, mert mind a kettő „igazi” -, de legalább azt fogjuk tudni, a kettő közül melyikhez tartozik az éppen szóbanforgó állapot.