Egy olyan vallásban, melynek első vezetői zsidók voltak szinte kivétel nélkül?
Képtelenség. Viszont természetesen a kereszténység antijudaista. Nem is lehetne más, hiszen a kezdeti időkben épp a zsidó hagyományból vált ki a keresztény Egyház, azzal szemben határozta meg magát, miután a zsidóság nagyobb része nem fogadta el Jézust.
Tény, hogy a modern antiszemitizmus – különösen Nyugat-Európában – épített az antijudaizmusra, azt felhasználta bűnös célokra. Azonban ezért a felelősséget nem a kereszténység viseli, hanem azok az antiszemiták, akik a kereszténység tanítását értelméből kiforgatva, az egyes keresztény szövegeket szövegkörnyezetükből kiemelve gyakorlatilag a keresztény tanítás ellenében használták fel.
*
A gonosz bérlők
Egy ember szőlőt ültetett, majd kiadta bérbe, s hosszú időre elutazott. Szüretelés idején elküldte egy szolgáját, hogy átvegye a bérleti díjat, de a bérlők nem fizettek ki neki semmit. A szőlőtulajdonos elküldte ezután még kétszer egy-egy szolgáját, de nekik sem fizettek a bérlők, sőt az utóbbit meg is verték. Végül a szőlőtulajdonos saját fiát küldte el, gondolva, hogy neki nem fognak merni nem fizetni a bérlők. Azonban a bérlők másképp gondolták: megölték a szőlőtulajdonos fiát.
Mit fog tenni ezek után a szőlőtulajnos? El fog jönni személyesen, megöli a gonosz bérlőket, majd új bérlőket keres.
Teológiai értelemben a példabeszéd jelentősége az, hogy kimondja, Isten elvette a „kiválasztott nép” státuszt a zsidóságtól, mivel az nem ismerte fel sem a profétákat, sem magát Jézust. s immár az egész emberiség lett Isten népe. Isten a zsidókkal kötött ószövetség helyére az egész emberiséggel kötött újszövetséget helyezte.
Társadalmi értelemben a példabeszéd üzenete:
- a világot Istentől kaptuk, de felelősek vagyunk érte, s ha nem Isten akarata szerint teszünk, elveszítjük a nekünk adott világot.