John Scotus Eriugena (815-877) ír teológus, filozófus műve.
Az alapvető felosztás: létező és nemlétező. 4 rész van:
- teremtő, nem teremtett – ez Isten,
- teremtő, teremtett – eredendő teremtő okok,
- nem teremtő, teremtett – a helyben és időben létező dolgok,
- nem teremtő, nem teremtett.
Mi a létező? Öt szempont:
- Amit fel tudunk fogni akár érzékileg, akár szellemileg. Isten így nemétező, a lét felett álló, mert semmiképpen se fogható fel. A dolgok lényeget ugyanígy ne tudjuk felogni, minden amit felfogunk, az járulék, nem lényeg.
- A teremtett természet egyszerre létező és nemlétező. Minden szint felfogható a nála magasabb számára ugyanis, de nem a nála alacsonyabb számára.
- Az van, ami már látható, s az nincs, ami egyelőre csak rejtett okként jelenik meg.
- Az van, ami értelmileg felfogható, míg ami múlandó, az nincs.
- Az emberi természet bűnbéli állapotában nincs, míg megújulva ismét van.
Hogyan ismerhető meg ezek után Isten? Az Isten lényegét megjelenítő képek által a természetben: Isten bölcsessége leereszkedik az emberi természethez, az emberi természet pedig felemelkedik Isten bölcsességéhez. Ahogy a napsugár magának a Napnak tűnik, Isten tehát a dolgok révén a dolgokban, nem önmagában véve felfogható. Isten az eredendő oka mindennek, minden belőle van, s mindennek ő végcélja.